December 2011- De Nieuwe Melkert De
hele zomer heb ik lopen verbouwen aan de mijn nieuwe montageset op
zolder en daarna moest ik gelijk tien afleveringen van Je Verdiende
Loon samenstellen. Nu eindelijk weer wat tijd om tv te kijken en een
blog te schrijven. Ik zag Lodewijk Asscher in buitenhof met een verward verhaal over de nieuwe PvdA-koers. Asscher geldt sinds enige tijd als kroonprins voor de geplaagde Cohen.
Zelf heb ik Cohen nog niet afgeschreven. Toegegeven,
Wouter Bos was beter en meer van deze tijd. Maar Cohen zou het
moeten kunnen en heeft meer charisma dan Kok of Melkert hadden.
Cohen is in ieder geval authentiek en warm.
Het ligt niet aan Cohen maar aan de onmogelijke
positie van de PvdA als reservewiel van een snoeirechts kabinet. En
verder is de partij al decennia lang een bestuurdersclub zonder frisse
ideeen. Niet voor niets steekt Wilders altijd de draak met de bange
burgelijke "salonsocialisten", en niet met de SP of Groen Links. De
partij was altijd een veilige keuze voor beroepspolitici en
ambtenaren, die nu op het verkeerde paard zitten.
Asscher is zo'n typische beroepspoliticus. Nooit
iets anders gedaan, en als jurist ook nergens verstand van. Maar hij
weet wel hoe hij de media op eigentijdse manier kan bespelen. Als
wethouder economische zaken zou hij zich bezig moeten houden
met het ontwikkelen van treurige bedrijventerreinen en nog meer
leegstaande kantoren. Niet echt mediagenieke onderwerpen. Daarom richt
Asscher zich op een heel andere branche: de vermeende misstanden in de
rosse buurt.
Tot voor kort was een prostituee
volgens de politiek correcte partijlijn een
vrijgevochten feministe, en kon je als PvdA wethouder zonder
schuldgevoelens je gerief halen bij zo'n geemancipeerde heroinehoer. Nu
zouden het volgens Asscher allemaal mishandelde sex-slavinnen zijn, een
al even wereldvreemde zienswijze, maar wel een verhaal dat goed
verkoopt.
Je zou zeggen: sluit de bordelen en stop de
vrouwenhandelaren in de gevangenis. Maar dat gebeurt niet. De vrouwen
willen niet tegen hun pooiers getuigen, omdat ze weten dat de politie
niets te bieden heeft. In plaats
daarvan maakt Asscher bonafide horeca ondernemers verdacht en gooit hij
tientallen miljoenen belastinggeld over de balk om zogenaamd dubieuze
pandjesbazen uit te kopen. Terwijl Asscher poseert als
wereldverbeteraar, zijn de illegale vrouwen de dupe: Zij worden het
land uitgezet en blijven zitten met hun schuld aan de
mensensmokkelaars.
Asscher is niet de hoop voor de PvdA. Hij is de
nieuwe Ad Melkert, een kille technocraat met een doorzichtig verhaal
waar de kijker doorheen prikt. Die ziet een carriere politicus met een
geleend engagement, een don Quichot die geen boodschap heeft
aan echte mensen met echte problemen. Met de blik op oneindig en over de rug van
kwetsbare vrouwen.
Juni: Premiejager
Dit motel kost maar $60 per nacht. Het staat op een
bedrijventerrein in Braintree, Massachusets. Geen toeristische
trekpleister maar een landschap van malls, meubelboulevards en
drive through fast food tenten met eindeloze parkeerterreinen, 24/7 leeg en
verlaten.
Slechts vijftig kilometer van
het chique, Europese Boston vind je hier het echte Amerika:
De lagere middenklasse
die met moeite overleeft. Ik at gisteren in het
plaatselijke restaurant. Voor $10 onbeperkt buffet. Er stond een
lange rij voor
de kassa: Haveloze gezinnen, blank en zwart, die er eens lekker voor
gingen zitten. Maar de kwaliteit van de gaarkeuken was bedroevend.
Melige
knakworsten, vettige pasta met nepkaas en papperige groente. Het leek
veevoer. Daarmee vergeleken verdient McDonalds een ster.
Ik ben op zoek naar vier ontsnapte gevangenen. Een
soort premiejager, dus. In de jaren tachtig ontsnapte Charles
Taylor uit een Amerikaanse gevangenis. Hij ging terug naar Afrika en
begon een oorlog in zijn geboorteland Liberia. In de jaren negentig
werd hij berucht als president van dat land die de hele regio
destabiliseerde op zoek naar bloeddiamanten en andere grondstoffen. Nu
wacht hij in een cel in Scheveningen op zijn straf voor massamoord.
Ik zoek de vier gevangenen met wie hij destijds
ontsnapt is. Taylor beweert nu namelijk dat hij destijds bij zijn ontsnapping geholpen is door de
CIA en dat Amerika hem dus hielp zijn bloedige oorlog te beginnen. De
CIA ontkent, het gevangenispersoneel geeft geen commentaar en de enige
andere bronnen zijn de vier mede ontsnapten.
Een, Anthony, blijkt inmiddels weer vast te zitten,
nu levenslang ("iets met een vrouw, jammer, het was zo'n goede jongen",
zegt een vriend van hem). Nummer 2, Frederick, verblijft soms korte
tijd in de plaatselijke daklozenopvang. Ik laat mijn nummer achter,
maar hoor niets meer. Nummer 3, Carlos, kennen ze wel in een vage
stripclub. Een middelbare paaldanseres met een sterk verwaarloosd gebit
wil voor twintig dollar wel wat telefoontjes plegen. Een biertje verder
beweert ze zelfs een relatie met Charles Taylor te hebben gehad. Maar
het nummer van Frederick dat ze geeft blijkt later van een
loodgieter met dezelfde naam
uit Brockton, die nooit heeft vastgezeten. Nummer 4 is Tommy, een
bokser met losse handjes die mij de ware toedracht rond de prison break
onthult. Niet helemaal het spionage complot waarop ik hoopte, maare
feitelijk wel een wereldprimeur en een stukje geschiedenis opgehelderd.
En zoals zo vaak is de weg die leidt naar het verhaal minstens zo
leerzaam en kleurrijk als het uiteindelijke verhaal zelf.
Mei 2011: Gelukszoekers
De afgelopen jaren waren we wel klaar met
zielige vluchtverhalen. Maar nu zijn asielzoekers weer
helemaal terug van weggeweest in de media. Allereerst in
de gedaante van verwesterde gymnasiastes als Sahar, maar ook
als
uitgeprocedeerde,
psychotische of zelfontbrandende wraakengel. De illegalen die
zichzelf, een vriendin en een politieagent van het leven beroofden
houden ons opnieuw de spiegel voor. Jaren na invoering van de nieuwe,
strenge Vreemdelingenwet (2002) en het Generaal Pardon
(2006) lijkt er niets veranderd: Procedures
duren onverminderd lang en uitgeprocedeerden kunnen of willen nog
steeds niet
terug.
Als het asielrecht zou werken zoals
bedoeld, dan nog zou het een door en door sadistisch
en pervers systeem
zijn: Vluchtelingen investeren het hele familiekapitaal in een
levensgevaarlijke reis naar Nederland. Om hier te komen moeten ze tal
van hindernissen slechten die wij voor ze hebben opgeworpen. Als ze de overtocht
hebben overleefd, dan bepaalt Kafka of het vluchtverhaal past in zijn
papierwinkel. Strookt het verhaal niet met de stoffige boekhouding van
de wereld die de IND bijhoudt, dan heeft de vluchteling pech. Met
rechtvaardigheid heeft het niets te maken. Het is pure
willekeur. En de
Lucky Few die aan deze afvalrace een verblijfsvergunning overhouden,
wacht alsnog een teleurstelling. Ze hadden gedacht het hier te gaan
maken als dokter of zakenman, maar belanden met een uitkering
achter de geraniums.
Het recht op asiel is een restant uit de koude
oorlog, een opgestoken middelvinger naar het communistische oostblok.
De enkeling die het ijzeren gordijn over wist te klimmen, was
welkom in het vrije westen. Na de val van de muur kwamen er opeens
grote groepen vluchtelingen asiel vragen vanuit brandhaarden over de
hele wereld. Sindsdien hebben we zelf een muur rond Europa opgetrokken,
maar houden nog steeds de schijn op dat "echte vluchtelingen" hier
beschermd worden.
Na het ministerschap van Rita Verdonk en het generaal pardon raakten
asielverhalen uit de mode. Maar vijf jaar later slaan de media de wankelmoedige Gerd
Leers nu
weer met "schrijnende gevallen" om zijn oren, duivelse dilemma's over
onschuldige kindertjes, foute vaders, vreemdelingendetentie. En dan
zijn er ook nog
horden Libyers en Tunesiers onderweg, die hun zojuist bevrijde
vaderland ontvluchten.
Ieder mens is een gelukszoeker, en waarom zouden
Sahar en al die anderen het hier niet mogen proberen? Maar het is onzin
dat de Nederlandse regering voor hen verantwoordelijkheid
moet nemen. Weg met al die onmogelijke keuzes, die concentratiekampen
en uitzetvluchten, die zinloze procedures.
Asielzoeker, red jezelf! Logeer bij familie, ga asperges steken.
Het recht om je geluk na te streven is een universeel mensenrecht, maar
huursubsidie en bijstandsuitkering zijn dat natuurlijk niet.
April: Het Orakel Grunberg
Grote kunstenaars zijn vaak dwars en onaangepast, maar dat
betekent natuurlijk niet dat iedereen die recalcitrant en afwijkend is
een grote kunstenaar is. Toch wordt die fout nogal eens gemaakt, en
schrijver Arnon Grunberg is daarvan al jaren het slachtoffer.
Ooit was Grunberg een jonge hond, een prettig
gestoorde krullebol die de literatuur opfriste met tragikomische,
autobiografische romans. Maar de humor maakte als snel plaats voor grimmige ernst.
Vijftien jaar en een hele stapel boeken
verder, heeft Grunberg zich ontwikkelt tot de Nederlandse
Houellebecq: Dezelfde thema's en dezelfde sobere vertelstijl,
afgewisseld
met algemene levensinzichten. Maar waar het Franse voorbeeld
zijn romans een universele zeggingskracht weet te
geven, komt Grunberg nooit verder dan een naargeestig griezelverhaal. In
Houellebecqs antihelden herkennen we onszelf, Grunbergs pedofielen,
sadisten en lustmoordenaars roepen slechts afschuw en walging op.
Een mooie zin heeft hij nog nooit
geschreven, maar een dwingend verhaal vertellen kan hij wel. Met zijn
interesse in perverse sex, geweld en moord had hij zich kunnen
specialiseren als thriller-schrijver. Maar literatuur? Daarvoor is het
te beperkt en gewoon niet goed genoeg.
Toch is hij al snel na zijn debuut over
het paard getild als Grote Belofte voor de vaderlandse letteren.
En nog steeds durven critici niet te zeggen dat Grunberg teleurstelt. Hij schrijft te veel en te vlug, en elke slordig
opgeschreven nieuwe roman lijkt op de vorige. Laat me raden: weer
een boek over een verknipte, geblokkeerde man zonder eigenschappen die
zich alleen kan uiten middels geweld. Wil Grunberg eigenlijk zeggen dat
alle mensen ten diepste gestoord en gewelddadig zijn? Dat zou kunnen,
maar dat schrijft hij niet. Dat maakt hij niet waar. Daarom is het geen literatuur.
Maar recensenten zijn moe van de behaagzieke
chick lit. Grunberg ligt zwaar op de maag, dus zal het wel goed
zijn, denken ze. Grunberg wordt vaak afgeschilderd als de Laatste
Serieuze Schrijver van Nederland. Als gelauwerd cultureel boegbeeld
werd Grunberg ooit gevraagd een kunstprogramma voor de VPRO te
presenteren. Nu is de nerd Grunberg net zo weinig charismatisch als
zijn flegmatieke personages, en het programma werd na een paar afleveringen gestopt. Helaas deed die flop zijn ster alleen maar
stijgen, want een schrijver die niet mediageniek is moet wel goed zijn.
Maar sinds een jaar heeft Grunberg een dagelijkse column op de
voorpagina van De Volkskrant en nu is hij definitief door de mand
gevallen. Die column (Grunberg noemt het een "voetnoot") is zo slecht, zo lukraak opgeschreven en
voorspelbaar. Nooit een originele gedachte, nooit een treffend
beeld. Alleen een dagelijkse diarrhee van dwarsheid, opgeschreven met het
aplomb van een orakel. Nu kan iedereen elke dag lezen dat Grunberg
niets meer te melden heeft.
Maart - Breaking Bad
Ik ga zeker twee keer per maand naar de bioscoop en zie
regelmatig mooie films, maar voor het echte kwaliteitsdrama moet je
tegenwoordig toch televisie kijken. Televisie is al lang niet meer het
ondergeschoven kindje.
HD video heeft film voorbij gestreeft in beeldkwaliteit en er is een
kijkerspubliek onstaan voor intelligente, originele verhalen die op een
vernieuwende, stijlvolle manier verteld worden.
Na eerdere prachtseries als The Sopranos,
Lost, Mad Men en Six Feet Under is er nu Breaking Bad, het
bloedstollende verhaal van een scheikundeleraar die verandert in een
keiharde drugsbaron. Walter White krijgt kanker en financieert zijn doktersrekeningen door het maken en verkopen van XTC.
De serie, die nog niet in Nederland is uitgezonden, is
fraai vormgegeven en er wordt overtuigend geacteerd. Was Tony Soprano
een crimineel met een klein hartje, Walter White is de brave huisvader
met een duister dubbelleven. Maar series als Breaking Bad zijn vooral
heel goed geschreven. Een script voor een speelfilm van 120 minuten is
een ding, het is veel moeilijker om een verhaal met 12 afleveringen van
een uur te schrijven. Breaking Bad gaat straks het vierde seizoen in,
dus we praten over tientallen afleveringen. Hoe houd je dat spannend?
Hoe kunnen de personages zich blijven ontwikkelen? Hoe krijg je het
overzichtelijk met al die verschillende verhaallijnen, subplots en
personages?
Als je een speelfilm kunt vergelijken met een
novelle die je in een paar uur uitleest, dan is een serie zo'n
vuistdikke, epische roman die je als lezer helemaal meesleept. Een
koele moordenaar en keiharde overlever die tegelijk een goed en
sympathiek mens is? De meeste bioscoopgangers zullen zich niet
makkelijk met zo'n personage kunnen identificeren en dus afhaken. Maar
als je wekelijks het personage ziet veranderen, pik je het wel. Series
als Breaking Bad bereiken een artistieke diepgang en een intense
kijkervaring die de speelfilm niet kan evenaren.
Februari 2011- Stemmen Kopen
Terwijl Noordafrika in brand staat, ben ik op researchreis in India. De grootste democratie ter wereld is ook meteen de duurste. Van een activist hoor ik dat er hier bij
verkiezingen nog meer met campagnegeld wordt gesmeten dan in de
Verenigde
Staten. En er is meer veranderd sinds de dagen van Mahatma Ghandi. De
seculaire staat verliest terrein aan intolerante religieuze partijen en haatzaaiende populisten. Regelmatig
slaat ergens in dit enorme land de vlam in de pan en timmeren
opgehitste, straatarme groepen hindu's, moslems en sikhs elkaar de
hersens in. India
heeft een levendige pers en tientallen gelikte nieuwszenders. Politieke
schandalen worden breed uitgemeten en de meeste Indiers vinden alle
politici corrupt en onbetrouwbaar. India wordt evident veel beter
bestuurd dan de meeste ontwikkelingslanden en is daarom ook uitgegroeid
tot een economisch succes, maar toch klaagt de gewone man steen en been. Of is het gescheld op de politiek juist een feest van de democratie? Indiers voelen
zich vrij om te kankeren, de pers mag ongehinderd spitten en onthullen.
George Bush hoopte jarenlang dat de nieuwe, "democratische"
regimes in Irak en Afghanistan zouden leiden tot een domino effekt in
het Midden Oosten. Zijn wens komt nu uit, maar op een andere manier dan
gehoopt. Niemand weet wat de uitkomst wordt van de ongeleide revoluties
in Egypte, Tunesie en Libie. En de glans van de door de Anerikanen
"bevrijde" democratieen is al lang verbleekt. Karzai is een
nieuwe Mubarak, een corrupte verkiezingsfraudeur, in het zadel gehouden
door het westen. Nee, dan liever de anarchie van India.
PS 21 maart: De Westerse luchtaanvallen op Tripoli hebben iets
anachronistisch. Daar zijn ze weer, de kruisraketten en "precisie
bombardementen". Ze komen te laat en zijn halfhartig. Een
week eerder had militaire steun aan de rebellen misschien tot de
val van Khadaffi geleid, nu dreigt Westerse interventie er weer
een langdurige en bloedige puinhoop van te maken.
Januari 2011- New Kids
"New Kids turbo"
is een hit in de bioscoop. Infantiele humor over een groepje
oudere hangjongeren, maar wel leuk. De aso's uit Maaskantje
zijn
begonnen met korte, simpele internetfilmpjes, een soort moppen in
video: Loopt een man over straat, wordt overreden door een stadsbus,
lachuh!
In de film wordt het inmiddels bekende repertoire
aan
grappen nog eens afgedraaid, verbonden door een rammelend verhaaltje.
Het
is allemaal grof
en voor de hand liggend, maar toch wel onderhoudend. Zoals in elke
klucht worden fatsoensnormen en de goede
smaak met voeten getreden en mensen vinden het al eeuwen lang
bevrijdend om daar om te lachen.
The New Kids zijn eigenlijk de
jongere neefjes van de
familie Flodder. De Aso is in 25 jaar
weinig veranderd. Nog
altijd met dat matje in de nek, de kettingen en trainingspakken. De
Flodders zijn tot ver in de jaren negentig op
de buis uitgemolken, maar de eerste Flodder film uit 1986 was een soort
waterscheiding, althans wat mij betreft.
Die eerste film was een satirische
afrekening met
het softe welzijnsdenken van de jaren zeventig. Crimineel
gedrag
is niet te herleiden tot sociaal-economische factoren, zo lijkt de film
te zeggen. Zet een asociaal gezin in een villawijk, en ze blijven
asociaal en zetten de naieve hulpverleners te kakken. Nu komt de film
amateuristisch en flauw over, maar de klassieker heeft ongetwijfeld
grote invloed gehad op de publieke opinie. Sinds de Flodder-trilogie
zijn we kansarmen steeds minder als slachtoffer gaan zien, en steeds
meer als uitgekookte profiteurs.
Een paar jaar geleden doken de Flodders
al eens op
in de gedaante van de niet fictieveTokkies, nu zitten New
Kids
als Lucassen en Hero Brinkman als zo'n beetje in de regering en rekenen definitief af met linkse hobbies.